TOP 10 moduri să-ți îmbunătățești abilitățile de comunicare

„Comunicare” este un cuvânt la modă în zilele noastre.

Cu cât e mai la modă, cu atât parcă e mai greu de atins.

În grupul meu de Facebook oamenii îmi spun mereu că vor ca mesajul lor să ajungă la ceilalți, sau că nu au răbdare să asculte până la capăt, sau că, deși explică cu lux de amănunte, deseori nu sunt luați în seamă.

Ai trecut și tu, și eu, prin una din aceste situații și prin multe altele care m-au dus cu gândul la faptul că nu contează ce spune celălalt, alegerea de a răspunde într-un anumit fel sau în altul stă la mine.

Eu mă lăsam intimidată, mă supăram, mă simțeam jignită uneori de cuvintele celuilalt, mă enervam – mai ales în trafic, vorbeam peste interlocutor sau treceam direct la concluzii înainte ca celălalt să termine ce are de spus. În diferite situații ale vieții și cu diferite persoane.

Și atunci am ajuns la concluzia că aș mai vrea să mai merg odată la școală,… la o altfel de școală, de comunicare. Și am fost. Am înțeles odată în plus că PUTEREA COMUNICĂRII stă la mine. Așa că iată 10 sfaturi care pe mine mă ajută să comunic în plan personal și profesional.

1) Ascultă fără să judeci

Ai auzit poate de ascultarea activă, că e diferită de a auzi dar cum să faci când celălalt vorbește și tu știi deja ce vrea să spună?

Doar ascultă….ascultă cu intenția de a înțelege punctul său de vedere nu cu intenția de a-i spune ce înțelegi tu din ceea ce spune sau și mai rău de a-i da o replică bună. Ascultă fără să te gândești la ceea ce vei spune în continuare. Scopul este să îi arăți celuilalt că ceea ce spune este important pentru tine și el că îl respecți pe el ca persoană.

Cheia unei bune comunicări este să asculți bine.

Păstrează-ți judecata pentru mai târziu, după ce ai auzit și ai înțeles ce a spus.

2) Într-o bună comunicare nu e important cine are dreptate

Asta nu mai este comunicare.  Dacă vrei să ai dreptate, nu mai poți asculta și nici nu mai poți comunica eficient, deoarece ai creat deja o barieră. Da, acum ai control dar nu înseamnă că ai fost înțeles. Dacă cei 2 interlocutori sunt colegi de serviciu pot apărea disensiuni, dacă este un client – îl poți pierde, dacă este partenerul de viață – îl poți răni, iar dacă este subalternul tău – îl faci să urască jobul. Exemplele pot continua.

Dacă ai întotdeauna dreptate înseamnă că cealaltă persoană întotdeauna greșește.

Acest lucru nu poate fi adevărat.

3) Gândește înainte de a vorbi

Fă întotdeauna o pauză înainte de a vorbi, nu spune primul lucru care îți trece prin minte. Ia-ți un moment și acordă o atenție deosebită la ceea ce spui și la modul în care o spui. Acest răgaz îți va permite să eviți situațiile jenante. Știi deja că tonul face muzica, deci e foarte important ce cuvinte alegi și cum le spui.

4) Tratează pe toată lumea în mod egal

Nu vorbi de sus cu nimeni, tratează-i pe toți cu respect, ca pe egalii voștri.

Asta văd cel mai des în jur. Cum oamenii li se adresează urât vânzătorilor de la supermarket, chelnerilor sau femeilor de serviciu. Dacă ei nu ar fi, ai fi nevoit să faci munca lor.

De câte ori am vorbit frumos cu aceste persoane am primit din partea lor atâta recunoștință și mulți chiar erau mirați că li se adresează cuvinte politicoase.

Da, știu se întâmplă ca și nouă să ni se vorbească nepoliticos pe la diferite ghișee de la serviciile către populație. Hai să nu perpetuăm acest comportament!

5) Nu fi acuzator atunci când apare o problemă

Situațiile dificile sunt inevitabile. Chiar dacă ai impresia că cineva a făcut ceva complet greșit, păstrează-ți calmul atunci când vorbiți

Dacă începi conversația cu o acuzație că ceva este din vina lui, este practic o invitație la o ceartă. Reacția noastră naturală la acuzații este să devenim defensivi… și nimic bun nu iese din acea conversație.

De exemplu, evită să folosești cuvinte cu valoare absolută „întotdeauna” sau „niciodată”. În schimb, expune doar faptele, folosește empatia și pune accentul pe modul în care puteți remedia situația.

6) Păstrează o atitudine pozitivă și zâmbește

Chiar și atunci când vorbești la telefon, zâmbește, pentru că atitudinea ta pozitivă va transpare și cealaltă persoană va ști acest lucru. Atunci când zâmbești des și ai o atitudine pozitivă, oamenii vor răspunde în același mod.

7) Concentrează-te pe comunicarea nonverbală

Stăpânirea tehnicilor și a semnalelor nonverbale te poate ajuta la prevenirea comunicării greșite și poate stârni interesul celor din jur sau dimpotrivă poate stârni reacții de respingere. Fii atent la expresiile faciale și la limbajul corpului atunci când vorbești cu cineva. Mimica și gestica ca părți ale limbajului nonverbal afectează prima impresie pe care o faci cuiva. Menținerea contactului vizual, controlul emoțiilor ca dispreț/dezgust și o postură bună sunt foarte utile atunci când te întâlnești cu cineva pentru prima dată. Evident și ulterior sunt foarte importante aceste tehnici atât în cadrul profesional cât și personal

8) Cere feedback

Nu este nicio rușine să ceri colegilor sau familiei un feedback sincer cu privire la abilitățile tale de comunicare. Acest fapt te poate ajuta să înțelegi mai bine cum să comunici în mediul social. Ascultă feedback-ul, mai ales dacă vine de la cineva drag și caută să înțelegi că oricând ai nevoie de relații mai bune acasă sau la serviciu, ele se obțin doar prin comunicare.

9) Fii abordabil

Știi cu siguranță la cine poți apela pentru un sfat atunci când ai nevoie. Acele persoane sunt mereu deschise și gata să te ajute.

Lasă și tu celor din jur această ușă deschisă și vei avea doar de câștigat. Dacă oamenii știu că tu ești gata să îi asculți, să îi ajuți și că îți pasă de ei, vor considera că ești o persoană cu care se poate vorbi.

10) Vorbește în public

Vorbirea în public poate părea descurajantă, dar nu există o modalitate mai bună de a dezvolta bune abilități de comunicare decât să cauți oportunități de a vorbi în public. Marii comunicatori sunt capabili să își articuleze clar sentimentele, indiferent dacă vorbesc în fața unui grup mare sau vorbesc față în față cu o singură persoană. Faptul de a vorbi în mod regulat în fața unui grup îți va amplifica punctele forte și vei ști să ascunzi punctele slabe. În scurt timp vei dezvolta abilități de comunicare excelente.

Tu pe care din acestea 10 le ai la nivel maxim?

Pe măsură ce ai citit acest articol, ce sfaturi și puncte ți-au atras atenția ca fiind de îmbunătățit? Și pentru care te-ai felicitat?

Chiar dacă nu te-ai născut cu un dar natural de a te implica ușor și fără probleme în relația cu alte persoane, există întotdeauna loc pentru îmbunătățire. Abilitățile de comunicare se dezvoltă și odată cu ele se dezvoltă și relațiile tale personale și profesionale.

Există o mulțime de cărți care să te ajute, dar cele mai bune abilități de comunicare se învață prin experiență.

Începeți cu autocunoașterea, începe cu tine!

Articole Recente

Abonează-te la Newsletter

Distribuie Articolul