Cum să învingi PROCRASTINAREA

Amânarea sau Procrastinarea – este decizia conștientă de a nu face, încă, un lucru pe care știi că ar trebui să îl faci sau poți să îl faci.

Când vorbim despre amânare, ne gândim la 3 lucruri:

  1. De ce faci așa?
  2. Care sunt consecințele?
  3. Cum faci să scapi?

 

La primele 2 întrebări fiecare are propriile răspunsuri mai mult sau mai puțin justificate, dar știu câteva metode care m-au ajutat pe mine dar și pe alții să trec peste acest obstacol.

 

1. Începe mai întâi cu ce nu-ți place

Când eram mică, uram mazărea. Parcă și văd borcanele alea de mazăre pe care mama le cumpăra și le gătea. Oricât de mult ar fi fiert la ele, și cu o lingură în oală și cu bicarbonat de sodiu, tot era neplăcută al gust. Tot timpul lăsam boabele în farfurie și mâncam doar sosul și carnea.

Dar sigur știi ce zic, nu puteam pleca de la masă până nu terminam tot din farfurie. Într-o zi am realizat că mazărea răcită în farfurie era și mai rea la gust decât cea caldă tocmai pusă pe farfurie, așa că am început să mănânc întâi mazărea și ai mei se mirau cum de îmi place mazărea.

Astăzi iubesc mazărea, gătesc și eu mazăre, dar încă evit varianta la conservă!

De atunci am început mereu cu lucrurile care nu îmi plac mai întâi în multe domenii ale vieții. La școală făceam întâi tema la materia pe care o uram și tot așa.

Ori de câte ori este posibil, eu întotdeauna abordez mai întâi sarcinile neplăcute pentru a scăpa de ele. Apoi mă pot bucura de restul zilei.

Chiar le trec primele în agenda mea.😊

 

2. Împarte sarcinile mari în bucățele mai mici

Aceasta este o tactică excelentă atunci când te simți copleșit de amploarea a ceea ce ai în față. Împărțind un proiect mare, poți stabili mini-obiective și poți câștiga

încredere și un sentiment de progres pe măsură ce realizezi fiecare obiectiv. Roma nu a fost construită într-o zi. Și odată cu fiecare pas ești mai aproape de final. Știu că unele rapoarte depind poate de alte rapoarte ale echipei pe care le primești pe ultima sută de metri, dar fă măcar un draft cu ceea ce nu se schimbă de la o lună la alta, sau tabelele în care trebuie să pui cifrele, orice îți ușurează munca urmând ca în ziua finală doar să completezi informația relevantă.

 

3. Culege mai întâi „fructele care sunt la îndemână, pe crengile de jos”

Atunci când ai o listă lungă de sarcini care te descurajează, este mai bine să începi mai întâi acele sarcini care sunt scurte și ușor de îndeplinit. Acest lucru va reduce lista cu lucruri de făcut și îți dă încredere că, până la urmă, poți termina tot ce este pe listă, chiar dacă e lungă.

 

4. Planifică-ți ziua

O simplă planificare și programare poate face realizabil tot ceea ce părea nerealizabil la început.

Fă un program și ține-te de el. Fă o listă cu ceea ce ai de realizat și stabilește prioritățile și/sau folosește unele dintre celelalte sfaturi de mai sus. Atenție să nu cazi în capcana oportunităților și să lași proiectele prioritare la final.

Uite un plan pe care și eu îl folosesc de mulți ani: Planific fiecare zi, săptămână și lună în avans.

  • Planific fiecare lună la începutul lunii.
  • Planific fiecare săptămână în weekendul anterior.
  • Planific fiecare zi cu o seară înainte.

 

Și țin cont de ceea ce am zis mai sus.

Sigur că nu mi-a ieșit din prima și poate pentru tine și activitățile tale nu se potrivește, dar orice plan e mai bun decât niciun plan.

 

5. Lasă distracția pentru final, ca recompensă

Acesta este celălalt capăt al primului sfat. Lasă cea mai plăcută sau distractivă sarcină până la sfârșit. În acest fel, vei fi motivat să finalizați mai întâi sarcinile mai neplăcute și mai dificile, astfel încât să te poți bucura de recompensă fără stres.

Pentru cineva care are o fire dezinvoltă, amânarea poate părea un obicei inofensiv. Însă acesta ne face să fim prost pregătiți, să ratăm termenele limită și să pierdem atunci când noi oportunități profesionale ne apar în cale. Așadar, ce-ar fi să  schimbăm motto din mail-ul trecut în: „Orice lucru care merită făcut, merită să fie bine făcut și terminat la timp?”